CORPORATE COMMUNICATION: Communication challenges to improve production

Authors

  • Edmar Lucas
  • Tamíris Borges FATEC- Sertãozinho
  • Willyam Silva FATEC- Sertãozinho

DOI:

https://doi.org/10.52138/citec.v16i1.354

Keywords:

comunicação; empresa; desafios; produção.

Abstract

The objective of this study is to understand the challenges of corporate communication and how they impact production. This is a bibliographical research. Searches were carried out in the databases: Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), SciELO (Scientific Electronic Library Online) and on the Periódicos portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and used as inclusion criteria, articles that addressed the topic, from 2018 to 2024. The results showed that effective business communication is essential to align the organization's objectives with the actions of its members. Communication challenges can create invisible barriers that fragment the organizational unit, leading to a deterioration in commitment and performance. Based on the literature review and analysis of the challenges of business communication, it is concluded that effective communication is fundamental to the success of any organization. A lack of

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELHA, E. D; VASCONCELOS, A. M; SILVA, F. Q. Gestão da comunicação nas organizações: uma análise da produção científica no período de 2012 a 2021. Desafio Online, Campo Grande, v.11, n.1, jan./abr. 2023.

BASTOS, R. M. A comunicação entre os setores de uma empresa como principal ferramenta da qualidade na produção enxuta. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Processos, Instituto de Tecnologia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020.

MALTA, L. G; SILVA, G. V; PINTO, R. T; FIGUEIREDO, M. F. A Política de Comunicação como Ferramenta Estratégica de Gestão Empresarial. Anais do Simpósio de Excelência Em Gestão e Tecnologia. 2018.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MINUTTI, A. L; MUSSIO, S. C; ANDRADE, T. I. A importância da comunicação em empresas no setor de logística e do agronegócio. XII Fateclog, Mogi Das Cruzes/Sp, 2021.

MONTEIRO, C.; KUHL, M. R.; ANGNES, J. S. O processo de comunicação organizacional interna: um estudo realizado em uma Associação Comercial e Empresarial do Paraná. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 26, n. 1, p. 26–56, jan. 2021.

PIMENTEL, M. D. O.; RODRIGUES, F. C. Em pauta: manual prático da comunicação organizacional. 2. ed. rev. atual. e ampl. Curitiba, Editora Intersaberes, 2018.

PREDIGER, S. A implementação de uma política de comunicação organizacional integrada, estratégica e pública em uma instituição federal de ensino superior: um modelo a partir da experiência da UFSM. Trabalho conclusão de Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, RS), Santa Maria, RS, 2023.

Published

2024-09-19

How to Cite

LUCAS, Edmar; BORGES, Tamíris; SILVA, Willyam. CORPORATE COMMUNICATION: Communication challenges to improve production . Ciência & Tecnologia, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e16113, 2024. DOI: 10.52138/citec.v16i1.354. Disponível em: https://publicacoes.fatecjaboticabal.edu.br/citec/article/view/354. Acesso em: 23 oct. 2024.