THE COCA-COLA MERCHANDISING ACTION IN THE HOT WEATHER MUSIC VIDEO
DOI:
https://doi.org/10.52138/citec.v16i1.356Keywords:
Pabllo Vittar; Editorial Merchandising; Coca-Cola; Videoclips; LGBTQIA+.Abstract
This paper looks at the importance of editorial merchandising today. Analyzing the concepts and applications in the audiovisual industry. Thus, in this work, we address the emergence of video clips and their movement in today's society, as well as briefly articulating how the pandemic has accelerated the digital process, where actions are no longer face-to-face but remote, and how this has changed the entertainment market. This work's methodological procedure is based on bibliographical and electronic research, using renowned authors to investigate the contexts of marketing and editorial merchandising, interposing books and articles that underpin the foundations of this theme. In this way, this work includes observational research, through an analysis of an audiovisual work, which is carried out in the music video Clima Quente (2020) by the singer Pabllo Vittar feat singer Jerry Smith, understanding the strong presence of editorial merchandising of the Coca Cola brand in the plot of the music video. Thus, we set out to problematize the following question: how major brands have been adapting to this new form of minimalist advertising and editorial merchandising, providing an analysis of the action of the Coca Cola brand in the music video Clima Quente (2020). To this end, the general objective of this study is to understand the editorial merchandising actions of the Coca Cola brand in the music video Clima Quente (2020). In view of achieving the general objective, we established the following specific objectives: to analyze and understand the merchandising actions in the Clima Quente (2020) music video; to observe how the brand executes the editorial merchandising action in the music video.
Downloads
References
A GAZETA: Em cinco anos, Pabllo Vittar faz 25 milhões de seguidores e promete mais. [S. l.], 16 jun. 2022. Disponível em: https://www.agazeta.com.br/hz//cultura/em-cinco-anos-pabllo-vittar-faz-25-milhoes-de-seguidores-e-promete-mais-0622 . Acesso em: 19 out. 2022.
AIRES, Jonathan Teixeira. A visibilidade de Pabllo Vittar na mídia. 2019. Monografia (Graduação em Publicidade e Propaganda) - Faculdade de Tecnologia e Ciências Sociais Aplicadas, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2019. [S. l.], Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/14041 . Acesso em: 11 nov. 2022.
CONFETAM cult: Segundo relatório produzido pelo Observatório de Mortes e Violências contra LGBTI+, o Brasil, pelo quarto ano consecutivo, é o país que mais mata pessoas LGBTQIA+.. [S. l.], 12 maio 2022. Disponível em: http://www.confetam.com.br/noticias/brasil-e-o-pais-que-mais-mata-pessoas-lgbtqia-no-mundo-4316/#:~:text=Segundo%20relat%C3%B3rio%20produzido%20pelo%20Observat%C3%B3rio,que%20mais%20mata%20pessoas%20LGBTQIA%2B.&text=Divulga%C3%A7%C3%A3o%20O%20documento%2C%20lan%C3%A7ado%20ontem%20(11) . Acesso em: 21 out. 2022.
CORRÊA, Laura Josani Andrade. Breve história do videoclipe. In: 8 Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação da Região Centro-Oeste. Cuiabá: Intercom Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2007. Disponível em: https://www.intercom.org.br/papers/regionais/centrooeste2007/resumos/r0058-1.pdf . Acesso em: 29 out. 2022.
CUSTÓDIO, Michele. Consumidor moderno: Mudanças do consumo de entretenimento durante a pandemia. [S. l.], 19 maio 2021. Disponível em: https://www.consumidormoderno.com.br/2021/05/19/mudancas-consumo-entretenimento/ . Acesso em: 10 nov. 2022.
FONSECA, Jonhnathan Pereira. Merchandising nos videoclipes da cantora Anitta. 2018. Monografia (Graduação em Publicidade e Propaganda) - Faculdade de Tecnologia e Ciências Sociais Aplicadas, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/14049 . Acesso em: 29 out. 2022.
G1: Pabllo Vittar faz história como a primeira drag queen a se apresentar no Coachella. [S. l.], 18 abr. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/musica/noticia/2022/04/18/pabllo-vittar-faz-historia-como-a-primeira-drag-queen-a-se-apresentar-no-coachella.ghtml . Acesso em: 3 nov. 2022.
HUMAN Rights Watch: Dimensões de direitos humanos na resposta à COVID-19. [S. l.], 23 mar. 2020. Disponível em: https://www.hrw.org/pt/news/2020/03/23/339654 . Acesso em: 10 nov. 2022.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
PUREBREAK: Biografia. [S. l.], 9 ago. 2017. Disponível em: https://www.purebreak.com.br/famosos/pabllo-vittar_e548599 . Acesso em: 7 nov. 2022.
PRESTES, Betina Milanesi. Merchandising editorial de moda: uma análise do filme “O diabo veste prada”. 2014. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/2956 . Acesso em: 9 nov. 2022.
PFBR portal famoso brasil: TOP 5: Clipes solos de artistas pop brasileiros com mais views; confira. [S. l.]: Abner De Souza, 27 jul. 2022. Disponível em: https://portalfamosos.com.br/top-5-clipes-solos-de-artistas-pop-brasileiros-com-mais-views-confira/ .Acesso em: 21 out. 2022.
RUARO, Giulia. Merchandising Editorial: O que você precisa saber sobre essa prática publicitária. [S. l.], 9 jul. 2021. Disponível em: https://runningdigital.com.br/merchandising-editorial-o-que-voce-precisa-saber-sobre-essa-pratica-publicitaria/ . Acesso em: 10 nov. 2022.
STOCCO, Gustavo Pawlak. Merchandising editorial: apple na narrativa do filme “Entre facas e segredos''. 2021. 47 f. Monografia (Bacharel em Publicidade e Propaganda). Curso de Publicidade e Propaganda. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2021. Disponível em: http://repositorio.upf.br/handle/riupf/2133 . Acesso em: 11 out. 2022.
SILVA, Deivson Mendes da; EVANGELISTA, Jucielde de Lucena. Recepção do merchandising nos videoclipes da cantora Lady Gaga. 2013. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nordeste2013/resumos/R37-1128-1.pdf . Acesso em: 9 nov. 2022.
VITTAR, Pabllo; SMITH, Jerry. Clima Quente (videoclipe). Produção: Mataderos. Diretora Geral: Fátima Pissarra. Música Clima Quente: Compositoes: Arthur Marques,Gorky,Maffalda,Pablo Bispo,Pabllo Vittar, Weber e Zebu. SME (em nome de Sony Music Entertainment); UNIÃO BRASILEIRA DE EDITORAS DE MÚSICA - UBEM, LatinAutor - Warner Chappell, LatinAutorPerf, Warner Chappell e 5 associações de direitos musicais. Lançamento: 01 mar. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CcWtQrv9f_A . Acesso em: 03 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciência & Tecnologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.