A SEMIOTIC ANALYSIS OF THE FILM TITANIC

An Emotional Journey Through Signs and Symbols

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52138/citec.v17i01.413

Keywords:

Cinema, semiotics, science, interactionism, language

Abstract

The film Titanic, directed by James Cameron, was semiotically analyzed to uncover the deep and multifaceted meanings present in its narrative. Using semiotic analysis methodologies, this study examined selected scenes and aimed to reveal how symbols, icons, and visual metaphors are used to convey complex meanings. For example, Rose’s entry into the Titanic, accompanied by the sound of the horn, and the final scene where she throws the Heart of the Ocean into the sea, are loaded with symbolism that refers to oppression, freedom, love, and loss. The results indicate that semiotics offers an effective lens for understanding the depth of the work, revealing underlying messages about love, social class, destiny, and the human condition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. São Paulo: Cultrix, 1964.

BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; BRENNAND, Eládio José de Góes. Cognição e redes abertas: a informação interativa como coração dos sistemas inteligentes. Ciência & Cognição. V. 10, P. 54-64. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/28152637_Cognicao_e_redes_abertas_a_informacao_interativa_como_coracao_dos_sistemas_inteligentes. Acesso em: 06 jun. 2024

ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1976.

METZ, Christian. O significante imaginário. São Paulo: Perspectiva, 1975.

PEIRCE, Charles Sanders. Sobre a natureza dos signos. Cambridge: Harvard University Press, 1872.

PENAFRIA, Manuela. Análise de Filmes - conceitos e metodologia(s). VI Congresso SOPCOM, Abril de 2009. Disponível em: https://arquivo.bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf. Acesso em: 15 abr. 2024.

RABELO, Thiago da Silva; SANTOS, Lorrayne Caroline dos; BORGES, Rosana Maria Ribeiro. A Análise Fílmica como Metodologia de Comunicação: Uma Reflexão a Partir do Pensamento Complexo. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Goiânia, 2019. Disponível em: /https://portalintercom.org.br/anais/centrooeste2019/resumos/R66-0211-1.pdf Acesso em: 23 mai. 2024.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

______. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson, 2003.

TITANIC. Direção: James Cameron. Produção: James Cameron e John Landau. EUA: Twentieth Century Fox; Paramount Pictures, 1997. 2 DVDs (194 min.), color.

Published

2025-04-17

How to Cite

SCHAFFHAUSER CARVALHO, Lucas; SARTOR, Ricardo José. A SEMIOTIC ANALYSIS OF THE FILM TITANIC: An Emotional Journey Through Signs and Symbols. Ciência & Tecnologia, [S. l.], v. 17, n. 01, p. e17104, 2025. DOI: 10.52138/citec.v17i01.413. Disponível em: https://publicacoes.fatecjaboticabal.edu.br/citec/article/view/413. Acesso em: 3 may. 2025.