DELIVERY SERVICES

difficulties and growth during the Covid-19 pandemic, comparing the services of marketplace companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52138/citec.v13i1.195

Keywords:

Food, Market, Delivery, Establishments

Abstract

In recent years, marketplace companies have grown exponentially due to disease Covid-19, imprinted by the new coronavirus (SARS-CoV-2), which caused the need to use the delivery system. The main objective of this work is to investigate the changes that occurred in the market due to the increase in delivery, whether economic or structural. Thus, it is proposed to investigate the changes that occurred in this segment, discussing whether they were positive or negative. Thus, the specific objectives of the work are to analyze the influence of food applications on the food market, verify the gains with the increase of this new system and identify changes in the enterprises due to deliveries. Through bibliographical research and documental analysis was developing the methodology, as well an application of a qualitative-quanti approach questionnaire of 70 people. It is possible to verify that the increase in the consumption of delivery during the pandemic generated several jobs for food delivery, thus strengthening the economy and making food companies survive in this troubled period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAZ, Antonio Carlos. A gestão da cadeia de suprimentos de ciclo fechado para criar e capturar valor. 2018. Dissertação (Mestrado em Administração) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. doi:10.11606/D.12.2018.tde-12112018-154953. Acesso em: 15 de abr. de 2021

FELLET, João; SOUZA, Felipe. Coronavírus: o desespero de pequenos empresários forçados a fechar as portas. São Paulo: BBC News, 2020. Disponível em < https://www.bbc.com/portuguese/geral-51967940>. Acesso em: 17 de abr. de 2021.

OLIVEIRA, Kelly. Dívida das empresas mais afetadas pela pandemia soma R$ 900 bilhões. Brasília: Agência Brasil, 2020. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/divida-das-empresas-mais-afetadas-pela-pandemia-soma-r-900-bilhoes>. Acesso em: 17 de abr. de 2021.

PRADO, Matheus. Inadimplência cresce e atinge 66,5% das famílias; descubra 5 opções de crédito. São Paulo: CNN Brasil, 2020. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/business/2020/05/21/brasil-tem-66-5-das-familias-endividadas-conheca-opcoes-de-credito>. Acesso em: 17 de abr. de 2021.

BOLZANI, Isabela; MOURA, Júlia. Reabertura deve garantir só metade das vendas de Dia dos Namorados em SP. São Paulo: Folha de São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/06/reabertura-deve-garantir-so-metade-das-vendas-de-dia-dos-namorados-em-sao-paulo.shtml>. Acesso em: 21 de abr. de 2021

FEDERAL, Conselho; REGIONAL, Conselho. BOAS PRÁTICAS PARA A ATUAÇÃO DO NUTRICIONISTA E DO TÉCNICO EM NUTRIÇÃO E DIETÉTICA DURANTE A PANDEMIA DO NOVO CORONAVÍRUS (COVID-19). Brasília: GESTÃO CFN 2018/2021. Disponível em: <https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2020/03/nota_coronavirus_3-1.pdf>. Acesso em: 05 de mai. de 2021.

ZU, Zi Yue. et al. Doença por coronavírus 2019 (COVID-19): uma perspectiva da China. Radiology, 2020. Disponível em: <https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/radiol.2020200490>. Acesso em: 07 de mai. 2021.

VITTO, Blog. História do Delivery: uma prática antiga com novo visual. São Paulo, 2016. Disponível em: <https://blog.sistemavitto.com.br/historia-do-delivery-no-mundo/>. Acesso em: 10 de mai. de 2021.

ROSA, João Roberto Conceição. MARKETPLACE NO BRASIL: DESAFIOS, VANTAGENS E TENDÊNCIAS DESTE MODELO DE NEGÓCIO PARA EMPRESAS VAREJISTAS. São Paulo: Faculdade FIA de Administração e Negócios, 2019. Disponível em: <https://fia.com.br/wp-content/uploads/2019/05/Jo%C3%A3o-Roberto-Concei%C3%A7%C3%A3o-Rosa_Vers%C3%A3o-Final_MPROF4.pdf>.Acesso em: 10 de mai. de 2021.

OLIVEIRA, Diego Pereira. et al. E-commerce versus Marketplace. Minas Gerais, 2018. Disponível em: <http://200.131.5.234/ojs/index.php/anaisviiisimposio/article/viewFile/105/84>. Acesso em: 15 de mai. de 2021.

FRANCO, Renata. et al. Tornando a experiência de compra mais efetiva: uma análise sobre a estratégia de Marketplace. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/ocs/index.php/clav/clav2018/paper/view/6815/1835>

Published

2021-12-20

How to Cite

MANOEL DA SILVA, Evandro; DOS SANTOS ANDRADE, Gabriel; ILLES DA SILVA, Luan; HENRIQUE LIXANDRÃO FERNANDO, Paulo. DELIVERY SERVICES: difficulties and growth during the Covid-19 pandemic, comparing the services of marketplace companies. Ciência & Tecnologia, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 99–111, 2021. DOI: 10.52138/citec.v13i1.195. Disponível em: https://publicacoes.fatecjaboticabal.edu.br/citec/article/view/195. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Ingeniería, Tecnologías y Gestión.