MOENDA SUCROALCOOLEIRA: em 3D no Minecraft

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52138/citec.v16i1.341

Keywords:

minecraft; educação; moenda sucroalcooleira; tecnologias educacionais; jogos digitais.

Abstract

This paper describes the development of a model of a sugar and alcohol mill using the Minecraft game. The objective was to explore the potential of this digital platform to simulate industrial processes and promote learning in an educational context. For this purpose, a literature review was conducted on the use of digital games in education and the application of Minecraft in pedagogical activities. Then, the materials and methods used in the creation of the model were detailed, including block selection, 3D modeling, and integration of mill functioning mechanisms. The results showed that the use of Minecraft as an educational tool allowed for greater interaction of students with concepts of process engineering and biofuels. It is concluded that this approach can significantly contribute to the teaching of technical disciplines, stimuDEFAULT CHARSET=utf8mb4 COLLATE=utf8mb4_general_cig students' interest and facilitating the understanding of complex contents.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHEIRA, Mara Andreia da Silva. O sector sucroalcooleiro do Brasil: estudo de caso. 2009. Dissertação (Mestrado em Engenharia Alimentar - Tecnologia dos Produtos Vegetais). Instituto Superior de Agronomia. Universidade de Lisboa. Disponível em: https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/1962. Acesso em: 01 fev. 2023.

ALBERNAZ, Flávio Barbosa de; SILVA, Luiz Gustavo Martins da; ALBERNAZ, Vinicius Barbosa de. Game Minecraft: uma abordagem sociocultural e digital. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, v. 1, n. 01, p. 91-109, 2023.

FELIX, Arnold; GABRIELLA, Monique; SILVIO, Fernando. Ensinando e aprendendo química em um metaverso minecraft: formação de professores e sequências didáticas. Anais do seminário de jogos eletrônicos, educação e comunicação, 2024. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/sjec/article/view/19692. Acesso em: 15 abr. 2024.

KULL, Fábio CésarErica Tais Souza et al. Tecnologia De Inovação Minecraft Education Edition: Uma Nova Metodologia De Ensino. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 7, p. 123-129, 2023.

RODRIGUES, Vitória Caroline; PINHEIRO, Cristiano Max Pereira; DE OLIVEIRA, Luciano Denardin. Química em Minecraft: Análise do conteúdo didático “As Propriedades da Matéria”. Anais dos encontros de debates sobre o ensino de química-ISSN 2318-8316, n. 42, 2023.

VENÂNCIO, Ludmila Salomão; MAIA, Tatiane Letícia; MAIA, Viviane Milena. A GAMIFICAÇÃO COMO RECURSO METODOLÓGICO NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM. Arquivo Brasileiro de Educação, v. 11, n. 20, p. 324-343, 2023.

Published

2024-08-21

How to Cite

GALATTI ALVES, Carolina; RODRIGUES, Kethilin Kauane; OSPEDAL, Paulo César; DIONISIO VIEIRA, Raul Gabriel; DE CASSIA VIEIRA, Rita. MOENDA SUCROALCOOLEIRA: em 3D no Minecraft. Ciência & Tecnologia, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e16109, 2024. DOI: 10.52138/citec.v16i1.341. Disponível em: https://publicacoes.fatecjaboticabal.edu.br/citec/article/view/341. Acesso em: 23 oct. 2024.