KAIZEN E A MELHORIA CONTÍNUA NAS OPERAÇÕES PRODUTIVAS: estudo de caso em uma indústria de termoplásticos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52138/citec.v16i1.347

Keywords:

Philosophy, Tool, Quality management, Law Suit, Manufacturing operations

Abstract

Kaizen represents continuous improvement efforts, carried out systemically, which have as their central focus the search for the elimination of waste. In continuous improvement, in essence, it is not the rate of improvement that is necessarily important, but rather its constancy. In this way, Kaizen is important for quality, as it wants to ensure that all processes are continuously improved. It is, therefore, both a method and a management philosophy. In this sense, the objective of this article is to analyze the benefits of implementing kaizen within a thermoplastics industry by carrying out a case study. This research is justified because addressing kaizen is within the Production area, as well as in the routine and/or daily life of all people who work in the production area or work within a quality management system (QMS). The research studied the use of the kaizen tool, its importance and its benefits in the industry. Through the implementation of kaizen, benefits can be realized, such as increased production capacity, better organization of the work environment, increased revenue and greater efficiency in order fulfillment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, R.M. O papel da auditoria interna na melhoria contínua do sistema de integridade corporativa. Revista Latino-Americana De Governança, v. 2, n. 1, p. e038-e038, 2022.

BHUIYAN, N.; BAGHEL, A. An overview of continuous improvement: from the past to the present. Management Decision, [S.L.], v. 43, n. 5, p. 761-771, jun. 2005.

CALARGE, F.A.; LIMA, P.C. Da abordagem do TQM (Total Quality Management) ao GQM (Global Quality Management): a inserção e utilização da metodologia do projeto axiomático no desenvolvimento de modelos de gestão sistêmica da qualidade. Gestão & Produção, v. 8, n. 2, p. 196-213, ago. 2001.

CARNERUD, D.; JACA, C.; BÄCKSTRÖM, I. Kaizen and continuous improvement – trends and patterns over 30 years. The TQM Journal, [S.L.], v. 30, n. 4, p. 371-390, 21 jun. 2018.

CARPINETTI, L.C.R. Gestão da qualidade: conceitos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2016.

DEMING, W.E. Qualidade: a revolução da administração. Rio de Janeiro: Marques Saraiva, 1990.

FEITEN, A.M.; COELHO, T.R. Gestão da qualidade em organizações de serviços: barreiras e facilitadores. Revista de Administração Faces Journal, v. 18, n. 3, p. 56-71, jul. 2019.

FERREIRA, J.J.A. Modelos Normalizados de Sistemas de Gestão. Conceitos e Certificação: ISO 9001; ISO 14001 e TS 16949. In: PALADINI, E.P. et al (org.). Qualidade: teoria e casos. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. Cap. 5. p. 155-190.

GARVIN, D. A. Gerenciando a qualidade: a visão estratégica e competitiva. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1992.

IMAI, M. Kaizen: a estratégia para o sucesso competitivo. 3. ed. São Paulo: Imam, 1990.

MARSHALL JUNIOR, I. Gestão da qualidade. 10. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

MIGUEL, P.A.C. Estudo de caso na engenharia de produção: estruturação e recomendações para a sua condução. Produção, São Carlos, v 17, nº 1, p. 216-229, janeiro/abril 2007.

OLIANI, L.H.; PASCHOALINO, W.J.; OLIVEIRA, W. Ferramenta de melhoria contínua kaizen. Revista Científica do Centro Universitário de Araras, [S.L.], v. 12, p. 57-67, 2016.

OLIVEIRA, J.C.N.; OLIVEIRA, O.J.; MAEKAWA, R.T. Um estudo sobre os benefícios e dificuldades da implantação e utilização das ferramentas e programas da qualidade em empresas certificadas ISO 9001 do Brasil. In: Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP), 30., 2010, São Carlos. Anais [...] . São Carlos: Abepro, 2010. p. 1-12.

PACHECO, R.R. Evolução da gestão da qualidade: uma análise por meio da revisão bibliográfica sistemática. 2018. 110 f. TCC (Graduação) - Curso de Engenharia de Produção, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

POMPERMAYER JUNIOR, M.; LIMA, A.; STOCO, W.H. Busca de Melhoria Contínua em Processo Produtivo: Aplicações das Ferramentas de Gestão da Qualidade. Brazilian Journal of Development, [S.l.], v. 6, n. 3, p. 10621–10634, 2020.

RODRIGUES, M.V. Ações para a qualidade: gestão estratégia e integrada para a melhoria dos processos na busca da qualidade e competitividade. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

ROTHER, M.; SHOOK, J. Aprendendo a enxergar: mapeando o fluxo de valor para agregar valor e eliminar o desperdício. São Paulo: Lean Institute Brasil, 2013.

SILVA, R.O. Teorias da Administração. 2.ed. São Paulo: Pearson, 2013.

SLACK, N.; CHAMBERS, S.; JOHNSTON, R. Administração da produção. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

TOLEDO, J.C. et al. Qualidade: gestão e métodos. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

VIVAN, A.L.; ORTIZ, F.A.H.; PALIARI, J.C. Modelo para o desenvolvimento de projetos kaizen para a indústria da construção civil. Gestão & Produção, v.23, n.2, p. 333-349, 2016.

YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001

Published

2024-07-05

How to Cite

ASSIS, Naiara Aparecida; JOSÉ CASAGRANDE, Diego. KAIZEN E A MELHORIA CONTÍNUA NAS OPERAÇÕES PRODUTIVAS: estudo de caso em uma indústria de termoplásticos. Ciência & Tecnologia, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e16108, 2024. DOI: 10.52138/citec.v16i1.347. Disponível em: https://publicacoes.fatecjaboticabal.edu.br/citec/article/view/347. Acesso em: 5 oct. 2024.

Issue

Section

Ingeniería, Tecnologías y Gestión.